ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

راه و بیراه مهار تورم

  • کد خبر: ۸۲۳۰۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
راه و بیراه مهار تورم
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

رئیس‌جمهور از ابتدای ورود به پاستور بار‌ها از تیم اقتصادی‌اش خواسته است جلو پیشروی نرخ تورم را بگیرند. در تازه‌ترین اظهارنظر از تورم به عنوان خط قرمز دولت سخن گفته و از دستگاه‌های اجرایی خواسته از هر تصمیمی که به افزایش تورم منجر می‌شود، خودداری کنند و به بانک مرکزی دستور داده است با اجرای سیاست‌های پولی، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم را در اولویت قرار دهد.

ریشه یابی علت افزایش نرخ تورم را باید در ترازنامه بانک مرکزی و به ویژه در دو شاخص رشد پایه پولی و رشد نقدینگی جست وجو کرد و افتادن در مسیر مهار تورم از دیگر مسیر‌ها باعث انحراف در پیگری خواسته رئیس جمهور و مطالبه مردم خواهد شد. ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا چه اندازه کسری بودجه دولت ازیک سو و ناترازی بانک‌ها ازسوی دیگر بر انتشار پول پرقدرت و تورم ساز توسط بانک مرکزی فشار وارد می‌سازد. از این منظر، تمرکز تیم اقتصادی دولت بر آنچه تاکنون رئیس جمهور بر آن تأکید کرده است، می‌تواند به مثابه یک راهنما در سیاست گذاری کلان اقتصادی به ویژه در حوزه سیاست‌های پولی ملاک عمل قرار گیرد.

۲۴ مرداد امسال رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که تصمیم‌های اقتصادی هرگز نباید پایه پولی را افزایش دهد. روشن است که مهار تورم یک اولویت مهم برای دولت است، اما باید دید آیا سیاست‌های ضدتورمی در ریل گذاری اقتصادی ۴ سال آینده مبنای تصمیم گیری‌ها قرار می‌گیرد یا نه. گام نخست و فوری این است که هرچه زودتر مردان اقتصادی دولت سیاست‌های جبران کسری بودجه را از راه ضدتورمی و انتشار منظم و به موقع اوراق قرضه در پیش بگیرند و به امید افزایش درآمد‌های نفتی بر مخارج دولت اضافه نکنند.

هرچند نشانه‌هایی از استمرار روند مثبت اقتصادی نمایان شده، اما اعتیاد رشد اقتصادی به انتشار پول پرقدرت و تزریق بی محابای نقدینگی یک بیراهه است. راه رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم و ثبات بازار‌ها از مسیر تورم تک رقمی می‌گذرد. از این جهت رئیس جمهور محترم می‌تواند از مردان کلیدی اقتصادی‌اش بخواهد تا پیش از بسته‌شدن نطفه بودجه ۱۴۰۱ و پی ریزی برنامه هفتم توسعه، اقتصاد ایران را به فناوری تورم کمتر از ۱۰ درصد مجهز کنند تا ایران در جمع کشور‌های با تورم تک رقمی قرار گیرد.

اصلاح ساختار بودجه و ترک اعتیاد آن به دلار‌های نفتی یا پول پرقدرت بانک مرکزی و رفع ناترازی بانک‌ها با اصلاحات مستمر ساختار مالی بانک‌ها یک راه روشن به سوی تورم تک رقمی است. فقط کافی است که زنگ هشدار روی ترازنامه بانک مرکزی نصب شود تا اثر هرگونه تصمیم‌های تورم ساز را اعلان کند.

گره زدن تورم تک رقمی به گزاره هایی، چون حل پرونده هسته‌ای یا سیاست‌های تکراری قیمت گذاری دولتی تا وقتی اراده‌ای برای تحقق خواسته‌های روشن رئیس جمهور در پاسخ به مطالبات شهروندان برای عبورنکردن از خط قرمز تورمی وجود نداشته باشد، یک آدرس غلط است. خواسته رئیس جمهور مشخص است؛ اکنون فرصت را نباید از دست داد و تیم اقتصادی دولت باید زودتر بیانیه اقتصاد ضدتورمی را برای ۴ سال آینده آماده سازد. می‌شود تورم را برای همیشه تک رقمی کرد و شاهد رشد پایدار اقتصادی بود. مهم این است که به اشتباه در بیراهه رشد اقتصادی از مسیر ایجاد تورم گرفتار نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->